en lite mer "fotbolls-kärlek-inriktad-intervju" med C.Ronaldo

cristiano ronaldo

Det var din dröm att spela för Madrid, har det levt upp till dina förväntningar?

-“Självklart. Real Madrid är speciellt, och jag njuter mycket av det där. Det kan vara svårt när du kommer från en annan liga i ett annat land, och skadorna hjälpte mig inte att trivas snabbt, men jag känner mig väldigt bekväm i Spanien nu. När laget spelar bra, så hjälper det mig självklart, och jag har fått sällskap av många fantastiska spelare i omklädningsrummet och riktigt bra tränare också. Jag tycker att jag spelar för den största klubben i världen. Nu måste vi bevisa det på planen."


Uppenbarligen så finns det två Real Madrid; en med dig och en utan dig?

-"Det finns något snack om det i de spanska tidningarna, men allting beror på resultatet. Folk gör statistik på när jag spelar och när jag inte spelar, när det finns mål och när de inte finns, och så vidare. Men jag tycker inte att ett lag ska vara beroende bara på en spelare. Det är en stor klubb med några av de bästa spelarna i världen, så jag säger bara att Madrid är ett fantastiskt lag, vare sig jag spelar eller inte."

Du är ett av fyra syskon, hur viktig är familjen för dig?

-"Min familj har alltid varit viktig för mitt liv. Det är dom som är närmast mig som har givit mig självsäkerhet, och som har gjort mig till den jag är nu. Jag är tacksam för det och väldigt stolt. Varje dag hjälper det mig mycket att veta att de är där för mig. "

Du lämnade hemmet vid en ung ålder för att utöva din dröm i Sporting Lissabon. Vid vilken tidpunkt visste du att du skulle kunna göra det?

-"I början hade jag ingen aning, jag spelade fotboll eftersom jag njöt av det. Även när jag var 15 eller 16 år gammal, så visste jag inte att jag skulle bli en proffessionell fotbollsspelare. Men jag trodde på mig själv, och folk sade alltid positiva saker till mig. Sedan, när jag började att träna med A-laget i Sporting, började jag inse att jag kunde bli en bra spelare."

Vilken manlig fotbolsspelare har du sett upp till för insperation under din karriär?

-"Jag ser inte upp till någon. Självklart finns det spelare som jag gillar att kolla på och spela med: Rooney, Messi, Torres, Cesc, Kaká och Benzema är några av mina favoriter. De är alla bra spelare. Men jag kopierar inte folk. Jag är en egen man och en egen spelare."

Du nämnde Wayne Rooney. Du och han hade en bra partnerskap i United, håller du kontakten med honom ?


-"Ja, jag har fortfarande kontakt med många vänner i Manchester. Rooney är en duktig spealre, jag har alltid vetat hur duktig han är. Han har vinnar menatlitet och förlorar aldrig det. Jag skulle vilja spela med honom igen om det är möjligt."

Du är nu 25, har du nått ditt mål? Eller finns det mer som kommer från dig?

-"Jag försöker att förbättra mig varje dag. Jag har mina egna mål och jag arbetar hårt, tränar hårt och jag vet att jag kan fortsätta att bli bättre. Som du sa, jag är endast 25. Jag är inte perfekt, det finns mer som kan komma från mig, och jag tycker att jag är i den rätta klubben till att utvecklas i denna fas i min karriär."


Så vad är det som du behäver förbättra då?

-"Jag tycker inte att jag är en komplett spelare. Den stunden jag börjar tänka så är den dagen allting kommer att gå fel. Jag kan förbättra mina frisparkar, mina dribblingar och mina vänsterfot sparkar i synnerhet. På träningarna försöker jag att arbeta med samma styrka som jag hade då jag började att lära mig fotboll, eftersom den största delen till att bli den bästa fotbollsspelaren som jag bli är att träna."

Älskar du fotboll?

-"Självklart. Du kan ta pengarna, publiken, kändisskapet och allting likt det, men jag tänker fortfarande spela fotboll eftersom jag älskar det. Jag har varait förälskad i spelet sen en väldigt ung ålder. Även nu, om jag ser en boll eller en plan eller ett mål, så kan jag inte stå emot att sparka runt. Det extra som fotboll har givit mig och låtit mig uppleva har varit underbar, men i grunden så spelar jag eftersom jag älskar det."


Vad skulle du vilja att ditt arv skulle vara?

-"Jag vill vara en av legenderna i fotbolls historien. När jag avslutar min karriär hoppas jag att folk tittar på mig och säger 'Cristiano är en fantastisk spelare och en bra förebild för barn.' Jag är en underhållare och jag tycker att fotboll ska vara underhållande, så jag hoppas djupt ner att folk som verkligen älskar fotboll ska älska mig också."

cristianoronaldoseven

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0